SJ ZONE

Pages

Friday, July 8, 2011

Kejadian Anak Kembar

Anak kembar terjadi apabila dua fetus berkembang pada masa yang sama dalam uterus ibu dan dilahirkan pada masa yang hampir sama selepas tempoh penghamilan yang sama.

Ada dua jenis anak kembar iaitu:

a) anak kembar seiras

b) anak kembar tidak seiras


Anak kembar seiras terjadi apabila satu ovum yang tersenyawa membahagi dua terbentuk dua zigot yng berkembang menjadi dua orang anak. Kembar empat seiras terjadi apabila satu ovum yang tersenyawa membahagi dua membentuk dua zigot. kemudian, kedua-dua zigot ini membahagi untuk membentuk empat zigot. keempat2 zigot berkembang menjadi empat org anak. oleh kerana kembar seiras terjadi daripaa sperma dan saru ovum yang membawa baha genetik yang sama, maka sifat2 kembar seiras adalah sangat serupa antara satu sama lain. selepas usia 9 @ 10 tahun, kembar seiras biasanya memilih utk membentuk identiti merekayang tersendiri.

Tengok la gelagat kembar ni kan..ni adik sepupu as..hehehehe..sorang nabila n sorang lg nadia..tomei kan deme ni..:)


Anak kembar tidak seiras pula terjadi apabila dua ovum dibebaskan serentak dan kedua2nya disenyawakan oleh dua sperma serta berasingan dan menghasilkan dua zigot. kedua2 zigot akan berkembang menjadi dua orang anak. anak kembar tidak seiras yang dilahirkan mempunyai pelbagai variasi antaa mereka seperti yang terdapat pada adik beradik biasa. sifat anak kembar tidak seiras adalah seperti adik beradik biasa.


p/s:dpt tgk telatah anak kembar ni best btoi..hehehe...tp nakdukung dua2 ni mmg berat la..xmampu kawe..

No comments: